søndag 10. mai 2009

2. gangen på runderingstrening

Da ligger pelsen rett ut etter en halv dag med rundering i Maridalen! Syns han var kjempeflink jeg, hoppa og spratt og var ivrig etter å finne figuranten. Stor framgang fra sist gang. Kjøttbullar gjorde nok susen :) Trodde han likte pølse jeg, men så feil kan man ta.....

Jeg hadde med kosten i dag også bare for å se om han ville leke i det hele tatt. Han gjorde faktisk det, men ikke bånn gass sånn som hjemme på gårdaplassen.

Sitter her med en del tanker etter treninga i dag egentlig. Dette med at Birk er så forsikig av seg, ikke vil leke med mindre han er helt komfortabel i settingen, at han hele tiden "sjekker" med meg etc. Om han ER sånn, eller om jeg har gjort han sånn. Sansynligvis er det en kombinasjon. Har jo belønnet han mye for å være litt avventende, sladre (søke meg når det dukker opp ting, folk, biler, hunder etc på tur). Jeg har latt han gå mye løs, under fanen "frihet med ansvar". Dvs at han kan gå løs så lenge han ikke springer utenfor synsvidde, holder kontakt med meg, holder seg unna folk vi møter, og avventer om vi møter andre hunder. Men kanskje har det blitt for mye for han på et vis? Kanskje skulle jeg hatt han mer i bånd så han slapp å tenke på alt det der...? At det faktisk hadde vært bedre for han. Og så heller ha han løs når han kan oppføre seg litt mer "vilt"? Hmm. Kanskje det er mest latskap fra min side at han går så mye løs, og ikke det beste for Birk. Det er rart hvordan ting endrer seg når man ser hunden sin igjennom andres øyne. Lærerikt. Jeg får prøve det litt ut, samtidig som jeg skal prøve å få lekt mer i andre miljøer enn hjemme i hagen. Så få vi se om jeg klarer å gjøre litt mer villmann ut av min lille veloppdragne, beherskede herremann :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar